Wednesday, October 21, 2009

SIAPA SANGKA SIAPA MENDUGA..


ALKISAH... maka tersebut la sebuah kisah hehe... hari ini cukup membanggakan bagi aku.. sebelum ini patut juga di bangga tp hari ini agak berbeza sedikit...

Camni ceritanya... hari ni dalam kalut2 sekelip mata aku dapat arahan untuk menghadiri satu mesyuarat peringkat daerah rompin.. lewat 1/2 jam.. aku da mls nk pergi rasanya.. tp dasar tngjwb aku gagahkn diri jugak la....berkenaan dengan sambutan bulan bahasa kebangsaan peringkat daerah rompin.. dlm kegabraan nk attend meeting aku terjumpa la seseorg yang dahulu masa sekolah dia la yg ajar aku... Cikgu aku daa.... Cik Salmee Hussin, dulu ajar MUET dan sekarang bertugas sebagai Ketua Bahasa di Pejabat Pendidikan Daerah.. dia yg mula2 lambai tangan dan senyum kt aku.. ermm tak sangka kan masih ingat lagi rupanya walaupun da 7 tahun aku tinggalkan sekolah.. dari riak wajah dia aku tahu dia bangga dengan pencapaian aku yang sekarang bleh meeting satu meja ngn dia.. Walaupun jwtn aku di KEMAS ni tidak seberapa tapi komitmen dan kerjasama antara jabatan itu yg penting apatah lagi aku sebagai wakil Pegawai aku.. besar tugas tu... nk berdepan dgn Dato' Pegawai Daerah dan juga Ketua-Ketua jabatan lain.. itu bukan tugas mudah bagi aku..

Walaupun mngkin bagi sesetengah orang ia nya tidak perlu di banggakan tapi bagi aku ia adalah amanah dan kepercayaan yang telah Ketua Jabatan kita berikan.. so, nak tak nak @ susah mana pun kena lah kita bertanggungjawab.. sekarang aku masih lagi belajar untuk terus menjadi seorang yg berpengetahuan dan bijak dalam pergaulan.. moga2 tiada lagi darah gemuruh aku bila berhadapan dengan org ramai mahupun yang lebih besar jawatannya dari aku hehe.. InsyaALLAH..

3 comments:

zainuddinm said...

ok la tu... mula2 je gemuruh,
lepas habuh darah gemuruh, silap2 nanti boleh banyak cakap pulak masa meeting. org pompuan selalu macam tu... hehehe

PuAn MyVi PuTiH said...

yer ker???? tp cakap ada point xper kan..

Anonymous said...

sometimes ada masanya bukan senang menjadi seorang ketua, apa tah lagi jika anda memimpin sejumlah yang ramai, kita boleh menjadi seorg ketua yang disukai ramai(good boss) and sometimes boleh jadi bad boss yg sudah pasti dibenci oleh semua orng, seorang ketua memang mengharapkan sokongan org bawahanya,hormat serta kerjasama. dan untuk membuat sesuatu keputusan bukan sesuatu yang mudah. Sometimes seseorg ketua tidak tidur lena dengan keputusan yang dibuatnya, dan sesuatu keputusan yang diambil bukan bersifat ditaktor atau punishment.lebih kepada pengajaran supaya dia lebih dihormati dan dirasai kehadiranya.ketua juga seorg manusia dan tidak terlepas melakukan kesilapan, tegur lah dengan rasa hormat atas dasar beliau seorg ketua. percayalah jika sesorg ketua disuruh diantara mengankat batu dengan memimpin, sy pasti dia lebih rela mengankat batu itu. dan perkara ini bukan sahaja berakhir didunia tetapi di alam barzakh kelak soalan kubur pasti menanti sejauh mana kita laksanakan tugas kita sbg seorg ketua.sesorg ketua tidak pernah dan patut memalukan anak buahnya dihadapan org lain tetapi sangupkah anak buah berbuat demikian, secara lazimnya walau dimana sekali pun pasti akan ada menceritakan boss nya begini dan begitu.kita walau apa pangkat sekali pun patut muhasabah diri kita ini. sejauh manakah diri kita telah buat yang terbaik. sesorg ketua pasti rasa gembira dan bangga jika satu masa nanti anak buah nya berjaya dalam hidupnya dan kerjayanya. jika org bertanya insyaalah dengan bangga nya boss itu akan berkata "dia pernah menjadi anak buah ku".Cuba letak kan diri anda ditempat boss buat seketika,cuba bayangkan jika anak buah tidak menghormati anda sebagai seorang ketua. ada yang masuk lewat, ada yang tidak datang lansung dan ada yang masuk pagi petang menghilang. dan jika diberi tugasan dan gagal menyiapkan tugasan tersebut, dan ada yang mendesak utk diletakkan ditempat yang selesa wahal beliau patut bertugas ditempt yang sepatutnya.anak buah pergi berjumpa pihak atasan dengan harapan boss ini akan di maki dan dihamun oleh pihak atasan, cuba bayangkan diri anda dilakukan umpama tunggul dipejabat.cuba bayangkan, sanggupkah anda. akhir kata sebagai seorg boss sedikit pun tidak berasa sakit hati walau apa pun yang anda tulis mengenai boss anda.dan percayalah ia tidak diambil kira dalam menentukan tahap pencampaian skt anda.insyaallah. dan sebagai seorg ketua sy berdoa anda berjaya dalam apa jua perjuangan yang anda hadapi dan restui allah hendak nya amin.