Tuesday, September 15, 2009

15 hb SEPTEMBER 2009


Salam ramahdan buat semua.. pagi yang gelap kini sudah terang hehe

eh.. ape citer korang ek, x lama dah nk raya ni.. semua da ready ke? ermm aku nk citer sesuatu har ini yang berkaitan tarikh keramat seperti di atas... kalo 3 tahun lepas aku seorg budak hingusan.. ketika itu berada di Ibu Pejabat KEMAS Negeri Pahang untuk melapor diri bagi jawatan Pembantu Pembangunan Masyarakat ( Penyelia) Gred S17 atau dengan erti kata mudah di faham Penyelia Gerakan Daya Wawasan Parlimen Rompin.. ahaaa bapok pnjng jawatan aku kalo buat chop panjang berjela je penuh satu chop huhu nasib la.... sekarang dah 3 tahun genap aku bertugas sebagai penyelia KEMAS..

3 TAHUN YG MEMENIGKAN

ape yg aku dapat dan alami??? ahaaa mcm2 tau.. yg manis, yg pahit semua aku terima dan lalui.. sepanjang 3 tahun ni jugak la jawatan aku sering bertukar, mula2 Penyelia Gerakan Daya Wawasan( yang menjaga kampung-kampung dan sering berurusan dengan JKKK) kemudian buat penyelarasan semula aku di lantik sebagai Penyelia Perhubungan Parlimen (yg menjaga politik) dan kini selepas buat penyelarasan kali ke tiga aku dilantik pulak sebagai Penyelia 3P (yang menjaga aktiviti ekonomi desa kampung) huh sure korang pening kan aku pun mula2 pening jugak dan hanya org2 KEMAS je yg paham tntg semua ni hahaha....

PERIHAL KERJA AKU..

pelbagai yg aku alami, baik dengan kerja mahupun dengan staff aku dan tak ketingalan dgn bos aku.. pernah satu ketika iaitu tahun lepas aku dpt SKT rendah serendahnya.. Tuhan saje yg tau di kala itu.. logik ke bg korang kalo dapat 68% mau x keja aku jwb nya.. aku buat penilain terhadap anak buah aku x sngup nk bg rendah, aku bagi dia 80%.. tapi aku redha, semua itu adalah dengki seseorg pada aku.. namun, aku x buang masa terus contact Penolong Pengarah KEMAS dan ceritakan segala hal.. x lama slps itu, bos aku panggil dan dia baiki markah SKT aku kepada 83%.. beza tau.. itu lah hakikatnya, kalo kita benar jagan takut untuk memepertahankan hak kita..

baru2 ni jugak, bos aku ada sifat kurang puas hati dia kat aku.. mana tak nya aku dulu dn sekarang dah berbeza.. kalo dulu dlm bahasa kasar org bleh la nk ketuk2 kepala aku tp sekarang nk jentik pun da x bleh.. sbb???? aku akn sediakan "peluru-peluru" berpandu untuk aku "berperang" aku dah penat kena tindas dan sekarang tiba masa untk aku bertindak.. bkn untuk menunjuk kehebatan tapi sekadar untuk pertahankan hak kita x salah kan... baru2 ni dia lancarkan "mogok" dgn aku sebab aku x mau wakil kn dia Meeting dgn Pengarah KEMAS Pahang.. sengal ape nk suh aku wakil kan meeting besar mcm tu.. aku x layak la.. ptt nye dia pk la kan.. dan dgn itu dia cuba nk bg SKT aku rendah tahun ni dengan alasan aku dah 2 kali menolak untuk wakil dia pergi meeting.. yg aku tolak 2 kali yg aku terima utk wakil kn meeting lain da 10 kali xkan dia x pk2 jugak kn.. aku ada sbb2 trsendiri nape aku x mau pergi..
1) aku rasa aku bkn org yg selayaknya nk berhadapan dengan ketua2 jabatan lain
2) aku x snggup sbb pergi tnpa laporan2 utk di bentangkan
3) aku takut x semena-mena kena marah sbb anto wakil yg x dapat nk jalankan tugas dgn baik
4) aku ada Penyelia Kanan so.. hantar la Penyelia Kanan dan bukan hantar aku da....
kerana kes2 itu dia x mau bertegur dgn aku.. lantak la dn kalo kali ni dia bg markah rendah lg aku akan terus jumpa Pengarah.......

FIKIR LAH SENDIRI..
kalo korang rasa ape yg aku buat ni salah, itu bukan masalah aku.. bagi aku, cuma ingin pertahankan dan inginkan ketegasan dlm diri kita.. jngn tunjuk kita lemah kerana bila kita lemah akan ada lg yg bijak untuk melemahkan kita.. bukan semua nya x baik tntg kerja aku, bnyk lg yg baik dan aku ucap terima kasih.. cuma yg kurang baik spt ini seringkali mmbuatkan aku xder semangat utk terus berjuang dlm KEMAS... hak kita perlu kita pelihara...

4 comments:

ratu pink said...

btl gak tu kn?hmm...pasni nk wat mcm tu la...

zainuddinm said...

heemm... japp, saya nak pikirr... agaknya 'dia' tu minat kat zue kot. tu yang asyik dia nampak zue je. well.. bak kata pujangga... "walaupun terkadang mata dilihat indah, namun disebalik keindahan itu tersimpan seribu makna yang bisa ditelusi sang pencinta."

PuAn MyVi PuTiH said...

ku bekerja bkn kerana cinta.. ku bekerja hnya kerana tngjwb.. kejujuran dan kebenaran akan teserlah jika kita melalui jalan yg benar...

zainuddinm said...

ya benar. yang jujur pasti terbukti, yang indah pasti dipuji, yang baik pasti dicari, yang menawan pasti memikat hati. tak begitu cik zue ??